Comunicarea verbală
15 septembrie 2020
Toate

Tulburarea de procesare senzorială

scurtă prezentare

Reprezintă incapacitatea de a folosi informațiile primite de la simțuri pentru a avea o activitate normală în viața de zi cu zi.

Tulburarea de procesare senzorială acoperă o serie de dizabilități neurologice, ea fiind numită și disfuncție de integrare senzorială.

Folosind conceptele propuse de dr.Ayres, echipa condusă de dr.Miller a oferit o nouă clasificare a grupurilor de diagnostic din cadrul tulburării de procesare senzorială. Astfel, tulburarea de procesare senzorială este termenul generic care cuprinde trei categorii (tulburarea de modulare senzorială, tulburarea de discriminare senzorială si tulburarea motorie cu bază senzorială) precum și subcategoriile acestora.

 

Tulburarea de procesare senzorială se produce în sistemul nervos central, în „fruntea” căruia se află creierul. Când procesarea este dezorganizată, creierul nu poate duce la îndeplinire sarcina de organizare a mesajelor senzoriale. Copilul nu răspunde informațiilor senzoriale printr-un comportament coerent și plin de sens. El poate avea dificultăți de folosire a informațiilor senzoriale neputând să îndeplinească acțiunile pe care intenționează să le facă. Prin urmare, învățarea va fi mult mai dificilă față de copiii normali.

Pentru copiii desincronizați senzorial, învățarea este un termen general. Copilul care suferă de tulburarea de procesare senzorială s-ar putea să citească mai greu. Este posibil să nu descifreze un mesaj auditiv sau un mesaj tactil.

Alteori, copilul poate să înregistreze senzațiile, să le organizeze și să răspundă în mod adecvat – dar nu în clipa respectivă, este posibil să se afle într-una din zilele lui „proaste.”

Legătura dintre creier și comportament este foarte puternică, deoarece copilul care prezintă tulburarea de procesare senzorială are un creier dezorganizat, comportamentul și dezvoltarea lui generală sunt dezorganizate, fără chef.

Pentru copilul desincronizat senzorial este o mare provocare să îndeplinească sarcini elementare și să reacționeze la evenimentele zilnice.

Incapacitatea sa de a funcționa fără probleme nu se datorează faptului că nu vrea, ci faptului că nu poate.

 

Sinteză după „Copilul desincronizat senzorial”, autor Carol Stock Kranowitz, Ed.Frontiera, 2012

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *